szabályok, előírások
1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (kresz)
44§. (8)279 Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
Viszont rossz látási viszonyok (sötét, eső, hóesés) között a tompított a kötelező.
A DRL-t csak nappal és jó látási viszonyok között használhatod a tompított helyett.
Azt, hogy hogyan kell bekötni, felszerelni a 6/1990-es KÖHÉM rendeletben találod:
A nappali menetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek125
55/A. §126 (1) A gépkocsit fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
(2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.
A nappali menetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek127
55/B. §128 (1) A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.
(2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:
a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet;
b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.
(3)129 A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.
Mint látható a helyzetjelző lámpák egyidejű bekapcsolása tekintetében az MR. előírása eltért a 48.R.-ben előírtaktól.
Ez az ellentmondás a nappali menetjelző lámpák utólagos felszerelésekor
az elektromos kapcsolást tekintve bizonytalanságot okozott. Ennek
eredményeként kétféle bekötést is alkalmaztak (helyzetjelző lámpákkal
együtt, helyzetjelző lámpák nélkül).
Az ellentmondás feloldása okán a
közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának
műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
módosításáról szóló 26/2010. (XII. 22.) NFM rendelet 5.§-a az
alábbiakat rendeli.
5. § Az MR. 55/B. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell
lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító
kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de – kivéve a 42. §
(5) bekezdése szerinti esetet – automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a
fényszórókat bekapcsolják.”
A módosítás megszüntette a 48.R. és az MR. előírásai között az elektromos kapcsolás tekintetében fennállt különbözőséget.
Tehát „a helyzetjelző lámpákkal együtt legyenek bekapcsolhatók” kitétel
törlése egyértelműen azt jelenti, hogy a nappali menetjelző lámpák
bekapcsolásával egyidejűleg a helyzetjelző, méretjelző, valamint a
rendszám megvilágító lámpák nem világítanak.
6.19.7. Elektromos kapcsolás
6.19.7.1. A nappali menetlámpák automatikusan legyenek
bekapcsolva, ha a motort elindító és/vagy leállító berendezés olyan
állásban van, amely lehetővé teszi a motor működését. Azonban a nappali
lámpák kikapcsolt állapotban maradhatnak miközben az automatikus
váltó, parkoló vagy üres állásban van, mialatt a rögzítő fék be van
kapcsolva, vagy miután a vezérlőrendszert aktivizálták, de a járművet
először hozták mozgásba.
A nappali menetlámpák automatikusan
legyenek kikapcsolva, amikor az első ködlámpákat vagy fényszórókat
bekapcsolják, kivéve azt az esetet, ha az utóbbiakat arra használják,
hogy felvillanó figyelmeztető jelzéseket adjanak.
Emellett az 5.11. bekezdésben említett lámpák nincsenek bekapcsolva, amikor a nappali menetlámpák bekapcsolt állapotban vannak.
5.11. ……… az első és a hátsó helyzetjelző lámpákat, a hátsó
körvonaljelző lámpákat ( ha vannak), az oldaljelző lámpákat (ha
vannak), és a hátsó rendszerszámtábla megvilágító lámpát ……”.
A nappali menetjelző lámpákkal nem rendelkező gépkocsikra a vonatkozó előírások alkalmazásával a lámpa utólag felszerelhető
Összefoglalva, nyomtatható változatban:
A nappali menetjelző lámpa használata
autotechnika.hu idei illő cikke
Kanyarkövető lámpák:
A bekanyarodási lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek130
55/C. §131 (1) A gépkocsit fel szabad szerelni két, a bekanyarodás irányában fényt kibocsátó bekanyarodási lámpával.
(2) A bekanyarodási lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.
A bekanyarodási lámpára vonatkozó további műszaki feltételek132
55/D. §133 (1) A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott bekanyarodási lámpát szabad felszerelni.
(2) A bekanyarodási lámpa átvilágított felületének
a) alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 0,90 méternél távolabb,
b) felső széle a tompított fényszóró átvilágított felületének felső szélénél magasabban, és
c) első széle a jármű elejétől 1,00 méternél távolabb
(3) A bekanyarodási lámpa elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy csak akkor lépjen működésbe, ha a tompított vagy a távolsági fényszórókat bekapcsolták.
a) a jármű egyik oldalán akkor kapcsolódhat be, ha az irányjelző lámpa a jármű ugyanazon oldalán működik vagy az egyenes iránytól a járművet ugyanezen irányban elkormányozták,
b) a jármű mindkét oldalán - az irányjelző lámpa működésétől és a jármű elkormányzásától függetlenül - egyidejűleg bekapcsolt állapotban lehet, amíg a jármű hátrameneti lámpája működik.
(5) A bekanyarodási lámpa 40 km/óra sebesség felett nem lehet bekapcsolt állapotban.