Gumiabroncs jelölések és magyarázatuk
A nitrogénnel töltött abroncs előnyei
- Lassítja az üzemszerű gumikopást
- Optimális nyomásértéken tartja az abroncsot
- Csökken a gördülési ellenállás így csökken a többletfogyasztás
Hogyan tudod karbantartani a gumi abroncsaidat.
Ha a gumi nagyobb légnyomáson üzemelne az előírtnál, a futófelület közepe kopna jobban.
A szélek kopását inkább az alacsonyabb nyomáson üzemelés okozza, viszont az mindkét szélén koptatná.
A gumi egyoldalas kopása esetén az útfelületre való merőlegességét kellene ellenőrizni vagy a kerekek összetartását. Ha még nem túl nagy az eltérés, tengelyenként felcserélheted a gumikat (baloldaliak jobbra, azok meg balra). Persze a forgásirány megtartásával.
Futómű ellenőrzése SPÁRGÁVAL (Infó a gyakorikérdések.hu oldalról származik)
Nem egy ördöngösség,az ellenőrzés egy-oldalon történik.
A kormányt HAJSZÁLPONTOSAN(!) egyenesbe tesszük (dísztárcsát ha van levesszük,mert belelóghat a mérési síkba).
Kezdjük baloldalon .Az első keréknek az elülső futófelületébe egy rajzszöget szúrunk pontosan az agy központi magasságának megfelelően. Bátran 2-3 mm mélyre... Annyira, hogy stabilan megálljon, és ugye NEM a vízelvezető csatornába szúrjuk!!!!,mert lehet hogy 1 ""sziszegést"" fogsz hallani és ennek nem fogsz nagyon örülni :DD)
A spárga egyik végére egy hurkot kötünk,és ezt rá akasztjuk a rajzszegünk fejére.
A spárga másik végével a kezünkbe a hátsó kerékhez ballagunk, és óvatosan megfeszítjük (szintén a hátsó kerék központi agymagasságának megfelelően), és láthatjuk hogy elől a gumi peremeken hol érintkezik a gumihoz a madzagunk. (Ha érintkezik egyáltalán)
Ekkor láthatjuk hogy az első keréknél NEGATÍV vagy POZITÍV az összetartás.
Láthatod azt hogy (pl. a pozitív esetben) a madzagban nincs semmilyen megtörési szög, akkor hátul hozzá sem ér a hátsó gumikerékhez a madzag.
Negatívnál (széttartás eset) az első guminak a peremeiből a hozzád közelebb lévő nem érinti a madzagot.
Na ekkor eszi meg az út a belső felületet, hisz mind 2 kerék "szét" szeretne menni,és a belső rész kopik jobban. Amikor TÚL SOK az összetartás akkor meg "össze " szeretnének,és a külseje kopik a gumi futófelületnek.
Az autók legtöbbjénél 0-3° közötti pozitív összetartást szoktak megadni,ezt a gyártók midig meghatározzák az mennyi is ez ,az adott autóra.
A madzagos ellenőrzésnél--> a NYÍLEGYENESRE KIHÚZOTT MADZAG !!!! a hátsó keréknél egy 10-15 mm hézagot ad ki a hátsó kerékhez képest.
Ugyanezt a műveletet a Jobb oldalon is végezzük el. Ott is 10-15 mm hézagnak kell lenni a kifeszített és EGYENES TÖRÉSMENTES! spárgán. Nem több, nem kevesebb.
Természetesen ha a KORMÁNYOD nem középen van, akkor eltérésed lesz az egyik oldalon pozitívan, a túloldalon negatívan, ezért ezt pontosan kell középre állítani, és akár le is rögzítheted a kormányt.
Azt még megjegyezném, hogy a szélein erősen megkopott gumi érdekes jelenségeket produkálhat, pl nyikorgó gumi kanyarodáskor, hisz a gumi egy kúpfelület mentén "kopott be" és az törekedne a kúp felületére vissza feküdni.